FAQ’s – Vraag het FRED!

Basic Freight - Zakelijk palletvervoer binnen Europa > FAQ’s – Vraag het FRED!

Vraag het Fred

Bij Basic Freight vinden we het belangrijk dat je onze service helemaal begrijpt! Fred duim sq2We proberen je natuurlijk alles zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar nu je op deze pagina kijkt, betekent dit waarschijnlijk dat je toch nog met vragen zit.

We hopen dat onderstaande vragen en antwoorden je verder op weg helpen. Is je vraag toch nog niet helemaal beantwoord? Aarzel niet en chat met Fred of stuur ons een mailtje!

Categorieën

Over Basic Freight

Basic Freight is jouw partner voor betaalbaar én betrouwbaar pallettransport binnen Europa. Wij houden onze service simpel, voordelig en online. Jij maakt in vier eenvoudige stappen je zending online aan en wij zorgen voor een betrouwbare service tegen scherpe tarieven!

Voordelig palletvervoer binnen Europa, dat is Basic Freight!
Wij zijn te bereiken via de chat, het contactformulier op de website of per mail.
Basic Freight is volledig online, dus je kunt 24/7 een zending aanmaken!

Wil je ons spreken? Dan zijn we iedere werkdag van 8.30u tot 19.00 te bereiken via de chat en de mail.
Bij Basic Freight kun je terecht voor palletvervoer van en naar bijna alle landen in Europa!

Om onze service te optimaliseren kennen wij enkele spelregels:
- alle goederen op pallets
- maximaal 5 pallets per zending, met een totaal betaalbaar gewicht van 3500 kg.
- alleen business-to-business zendingen
- pallets allemaal voorzien van Basic Freight vrachtlabels
Een standaardzending van Basic Freight ziet er als volgt uit:
- lossen binnen de maximale aangegeven looptijd
- losmogelijkheden op basis van een 13,6 m trailer, zonder klep
- laden en lossen tijdens kantooruren
- afleverbewijs op lokale afleverbon
Op dit moment is het nog niet mogelijk om pakketten met Basic Freight te versturen.
Basic Freight kan je pallets van/naar de volgende landen vervoeren: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Spanje, Portugal, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Oostenrijk en Zwitserland.

Basic Freight account

Je kunt een Basic Freight account aanmaken via de link ‘account aanvragen’ op de homepagina, via de button op de contactpagina of ga naar account aanvragen!
Bij Basic Freight kun je met én zonder een account zendingen boeken. Het aanmaken van een account biedt echter meerdere voordelen:
- een offerte op maat met de laagste prijs!
- bekende adressen opslaan
- betalen op factuur
- facturen en zendingen terugvinden op je eigen profiel - extra's toevoegen, zoals ee tijdsvenster aangeven voor laden/lossen
- nauwkeurige Track & Trace informatie
Wanneer je een account aanmaakt is het mogelijk op factuur te boeken én een offerte op maat te ontvangen. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk dat we iets meer van je weten en dat we jouw gegevens goed verwerken. Daarom kan het maximaal een werkdag duren voordat je jouw inloggegevens ontvangt!
Dit is geen probleem! Je kunt je logincode opvragen via de chat of het contactformulier op de website.
Dit is niet mogelijk. Wanneer je als gast zendingen boekt worden de gegevens niet opgeslagen en kunnen we deze dus ook niet linken aan je nieuwe account. De gegevens worden wel opgeslagen wanneer je onder je account zendingen boekt!

Zending aanmaken

Je kunt je zending aanmaken via het order-entry systeem. Met dit systeem kun je in vier stappen de zending boeken en betalen!
Basic Freight is volledig online. Daarom kun je zendingen inboeken wanneer het jou uitkomt!

Voor de verwerking van de orders zijn wij echter wel gebonden aan kantooruren. Wanneer je vóór 19.00u de zending inboekt, kunnen wij de order nog op dezelfde dag verwerken en dus de volgende dag ophalen. Wordt dit na 19.00u? Dan komt er een dag extra bij!
Om een zending aan te maken zijn de volgende gegevens belangrijk:
- de afmetingen van de pallet (l x b x h)
- het brutogewicht van de zending (de goederen + verpakking + pallet)
- het laad- en losadres
- de contactpersonen en telefoonnummers

Daarnaast zijn er voor importzendingen en zendingen naar landen buiten de EU diverse documenten nodig. Vergeet deze niet bij te voegen!
Bij Basic Freight kennen we 5 verschillende palletformaten (in meters).

- Minipallet: l = 0,60, b = 0,80, h = 2,20m
Het maximale gewicht van een minipallet is 500 kg.

- Halve europallet: l = 1,20, b = 0,80, h = 1,20
Het maximale gewicht van een halve europallet is 1000 kg.

- Hele europallet: l = 1,20, b = 0,80, h = 2,20
Het maximale gewicht van een europallet is 1000 kg.

- Halve blokpallet: l = 1,20, b = 1,00, h = 1,20
Het maximale gewicht van een halve blokpallet is 1000 kg.

- Hele blokpallet = l = 1,20, b = 1,00, h = 2,20
Het maximale gewicht van een blokpallet is 1000 kg.

Pallets groter dan een blokpallet kunnen we bij Basic Freight niet vervoeren!
Bij Basic Freight werken we voornamelijk standaardformaat pallets. Soms komt het echter voor dat de pallets een afwijkend formaat hebben. In dit geval kun je met de volgende formule de laadmeter van de pallet berekenen.

Laadmeter = (l x b x 730) / 1750.

Bij een laadmeter tot 0,2 selecteer je een minipallet, tussen 0,21 en 0,4 een europallet en tussen 0,41 en 0,5 selecteer je een blokpallet.

De hoogte van je zending kun je aanpassen door een hele of een halve pallet te kiezen. Halve pallets dienen wel stapelbaar te zijn!

Voorbeeld: jouw pallet is 90 x 90 x 150 cm.
Laadmeter = (90 x 90 x 730) / 1750 =3,38. Voor deze pallet is 'europallet' dus de goede optie.
De hoogte van de pallet is > 1,20, dus een hele europallet is in dit geval de goede optie!
Voor pallets gelden maximum gewichten. Wanneer het brutogewicht van jouw pallet over het maximumgewicht heen gaat, verspringt het soort pallet naar de pallet die dit gewicht wel kan dragen.

Voorbeeld: jouw minipallet is 750 kg. Het maximum gewicht voor een minipallet is 500 kg, dus het 'soort pallet' verspringt automatisch naar europallet.
Je kunt extra’s pallets toevoegen door op het plusje (+) te klikken in stap 2 van het order-entry systeem.
Een laadklep (of losklep) is een klep aan de achterkant van een vrachtwagen waarmee de goederen uit de truck gehaald kunnen worden en op de grond gezet worden. Ideaal als er geen heftruck aanwezig is!

Heb je een klep nodig? Geef dit dan aan in stap 2!
Een hardcopy POD is het originele afleverbewijs van de zending.

Bij Basic Freight geven we de voorkeur aan papierloos werken, maar wanneer je toch graag een hardcopy exemplaar wilt hebben kun je dit in stap 2 aangeven!
Basic Freight biedt in samenwerking met Aon Marine de mogelijkheid om voor ongeconditioneerd vervoer een aanvullende transportverzekering af te sluiten. Deze ‘Additional Cargo Insurance’ kun je per zending afsluiten, dus je zit nergens aan vast!

Als gastgebruiker kun je de zending voor € 30,- (excl. btw) tot een waarde van € 25.000,- verzekeren*. Het eigen risico bedraagt € 250,-.

Ben je ingelogd? Dan kun je ook een zending met andere goederen en/of een andere waarde verzekeren. Geef bij het boeken aan dat je de zending wilt verzekeren, dan nemen wij contact met je op!

Wil je de zending verzekeren? Geef dit dan aan in stap 2!

Meer informatie over het verzekeren en het doorgeven van de juiste informatie vind je hier .

* Goederen zoals persoonlijke goederen, voedingsmiddelen, kunstvoorwerpen e.d. kunnen niet als gastgebruiker verzekerd worden. Vraag nu een account aan en bekijk de mogelijkheden!
‘Stapelbaar’ betekent dat de pallet bovenop een andere pallet gestapeld kan worden én dat de pallet een platte bovenkant heeft, zodat we eventueel ook een andere pallet bovenop jouw pallet kunnen stapelen. Wil je dit sowieso niet? Kies dan een hele pallet!

Soms is het bij goederen niet mogelijk om er een andere pallet bovenop te zetten, zoals bij kwetsbare of zachte producten. In dit geval is de pallet niet-stapelbaar.

Wanneer er wel een andere pallet op de zending gezet kan worden selecteer je 'stapelbaar'!
Een laadreferentie is een beschrijving van de zending. Met deze laadreferentie kunnen we ons bij het afhaaladres kunnen melden en zorgen dat wij de juiste zending meenemen.
Bij onduidelijkheid tijdens het uitvoeren van de zending is het belangrijk dat we altijd iemand op het laad- of losadres kunnen bereiken. Zo kunnen we problemen voorkomen en de zending goed voor je afhandelen!
Neem in dit geval zo snel mogelijk contact met ons op! We doen dan ons best om je nieuwe wensen in de order te verwerken, maar kunnen dit niet garanderen.
De laaddatum kun je niet in de order-entry aanpassen. Wel verandert deze wanneer je de losdatum aanpast.

Wil je de laaddatum toch anders? Stuur dan een extra mail naar fred@basicfreight.nl!
Ja dit kan. Je kunt de losdatum veranderen in stap 2 van het order-entry systeem.

LET OP: dit is slechts een VOORKEUR en geen definitieve losdatum. We proberen hier rekening mee te houden, maar behouden altijd het recht om de zending op een andere dag binnen de afgesproken looptijd te lossen.
Wanneer je zending na de bevestiging wijzigt is het verstandig dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten. We doen dan ons best om je nieuwe wensen in de order te verwerken, maar kunnen dit niet garanderen.
Na de order krijg je binnen enkele minuten een bevestigingsmail van je aanvraag. Wanneer wij de order hebben verwerkt krijg je nog een mail met de bevestiging van je zending en details over de Track & Trace module.
Ja, dit is zeker mogelijk! Let wel: dit kan alleen als je bent ingelogd. Wanneer je als gast een zending boekt kunnen we je gegevens niet ophalen en dus geen zendingen ophalen.

Laden en lossen

Een standaardzending van Basic Freight ziet er zo uit:

- lossen binnen de maximale aangegeven looptijd
- losmogelijkheden op basis van een 13,6 m trailer, zonder klep
- lossen tijdens kantooruren
- afleverbewijs op lokale afleverbon
De zending wordt op werkdagen tussen 9.00u en 17.00u op route opgehaald. Wanneer het routetechnisch beter is kan besloten worden dat je zending toch later wordt opgehaald. We zorgen ervoor dat de zending dan alsnog binnen afgesproken levertijd geleverd wordt.

Heb je regelmatig of veel zendingen? Laat dit aan ons weten. Dan kunnen we namelijk een vaste ophaalmoment afspreken!
Bij Basic Freight gaan we ervan uit dat de zending klaarstaat op het moment dat de zending wordt aangemaakt.

Wanneer je de zending voor 19.00u aanmaakt kunnen wij deze volgende werkdag vanaf 9.00u ophalen. Maak je de zending na 19.00u aan? Dan wordt het een werkdag later!

Staat de zending niet klaar als we hem op komen halen? Dan wordt de zending alsnog belast of wordt een wachttoeslag berekend. Zie hiervoor de tariefcondities.
De looptijd van je zending hangt af van de bestemming.
- Voor de Benelux bedraagt de looptijd 2 werkdagen.
- Voor andere Europese landen leveren we de zending binnen 3 tot 5 werkdagen. De exacte looptijden per bestemming vind je op de offerte!
In principe wordt de zending op werkdagen tussen 9.00u en 17.00u geleverd op het losadres.

Wil je een specifiek tijdsvenster afspreken? Wil je een specifiek tijdsvenster afspreken? Geef dit dan aan bij de boeking, dan houden we hier rekening mee!
- Lossen voor 12.00u = € 25,-
- Lossen voor 10.00u = € 40,-
- Lossen op specifiek tijdstip of tijdsvenster kleiner dan 1 uur in de Be/lux = € 40,-
- Lossen op specifiek tijdstip of tijdsvenster kleiner dan 1 uur in de rest van Europa = € 65,-
Bij Basic Freight doen we er natuurlijk alles aan om je zending op tijd af te leveren. Feestdagen, weersomstandigheden, douanezaken en andere factoren kunnen echter invloed hebben op de looptijd. De levergarantie die we kunnen geven staat daarom op 95%. Gelukkig halen we dit altijd ruim!

Wordt jouw zending een dag later geleverd dan afgesproken? Dan laten we je dit zo snel mogelijk weten!
Ieder land kent haar eigen feestdagen en in de zomer gelden in veel landen rijverboden op sommige dagen. Deze aanpassingen kunnen invloed hebben op de looptijd van je zending.

Houd voor updates over de dienstregeling onze website en de social media van Basic Freight in de gaten!
Ja, na het leveren krijg je een bevestiging per mail.

Heb je de zending onder je Basic Freight account geboekt? Dan kun je deze ook op de voet volgen via de Track & Trace module op je account!
Ja, je kunt de status van je zending bijhouden via de link in de bevestigingsmail.

Heb je een account? Dan kun je de zending op de voet volgen via de Track & Trace module!
Wanneer de zending geweigerd wordt nemen wij deze mee naar het dichtstbijzijnde uitleverdepot. We kunnen de zending opnieuw leveren, maar dit kost wel 50% van het oorspronkelijke tarief extra.

Zorg er dus altijd voor dat de documenten en informatie kloppen!
Wanneer de looptijd van je zending onverhoopt afwijkt of als de zending niet geleverd is proberen we je dit meteen te melden. Je krijgt uiterlijk voor 12:00u op de dag na de geplande levering bericht van ons.
Wanneer de zending onverhoopt schade heeft opgelopen is het belangrijk dat je dit binnen 7 dagen meldt. Dit kan door het schademeldingsformulier te mailen naar fred@basicfreight.nl onder vermelding van ‘schadeclaim’. Wanneer wij het formulier ontvangen hebben nemen wij contact met je op om alles op een zo goed mogelijke manier op te lossen.

LET OP: als er bij het afleveren zichtbare schade wordt geconstateerd wordt opgemerkt is het essentieel dat dit ook schriftelijk wordt vermeld op het afleverbewijs (de POD) en dat er zowel door de chauffeur als door de ontvanger met een leesbare naam en datum wordt afgetekend.

Download HIER het schademeldingsformulier!

Financieel

Het tarief van de zending bereken je door alle gegevens in het order-entry systeem in te vullen.
Hoe meer zendingen je bij Basic Freight boekt, hoe goedkoper het voor je wordt!

Vraag een account aan en laat ons een offerte voor je opstellen. We beloven tenslotte scherpe tarieven!
Basic Freight verstuurt zendingen via een fijnmazig distributienetwerk, wat is ingericht op export. Voor importzendingen is extra communicatie nodig en gelden extra procedures die kostenverhogend werken.
Brandstofprijzen hebben veel invloed in de transportsector. Ze variëren dagelijks en kunnen daarom niet in de standaard prijzen meegenomen worden. Om deze reden hanteren veel vervoerders een dieseltoeslag, die met de brandstofprijzen meebeweegt.
De tariefcondities worden met de op maat gemaakte offerte meegestuurd en staan op je account!
Wanneer je een zending boekt ontvang je een factuur in de tweede bevestigingsmail. Heb je een zending geboekt onder je account? Dan kun je de facturen ook terugvinden onder het kopje ‘financieel’!
Wanneer je als gast een zending boekt kunnen wij je gegevens niet opslaan en is het dus ook niet mogelijk een nieuwe factuur op te vragen. Boek je de zending onder je account? Dan kun je de factuur opnieuw downloaden via het kopje ‘financieel’!
Binnen ons netwerk bieden wij geen levering aan particulieren en is het incasseren van remboursen dus ook uitgesloten.

Extra: praktische zaken

Het is bij Basic Freight mogelijk om pallets te ruilen, maar we hebben hier geen standaard procedure voor.

Wil je graag pallets ruilen? Neem dan contact met ons op via de chat of stuur een mail!
Een laadklep is een klep aan de achterkant van een vrachtwagen waarmee de goederen uit de truck gehaald kunnen worden en op de grond gezet worden. Ideaal als er geen heftruck aanwezig is!

Is er een laadklep nodig om je zending de laden of te lossen? Geef dit dan aan!

Let op: wanneer je dit niet aangeeft, maar er blijkt wel klep nodig te zijn, kan dit extra kosten met zich meebrengen. Zie ook de tariefvoorwaarden.
Bij een niet-EU-land is het essentieel dat je het volgende vermeldt:
- het handelsfactuur van de goederen met de waarde van de goederen, de HS-code per product, de leveringscondities (DAP of DDP), een originele firmastempel, een originele handtekening, geschreven in blauwe inkt
- afhankelijk van de waarde van de goederen een oorsprongsverklaring of een Eur.1-certificaat (bij waarde > € 6035,-)

Let op: zonder begeleidende factuur is het niet mogelijk een exportdocument op te maken en kunnen de goederen bij aankomst niet worden ingeklaard.

Wanneer je graag wilt dat wij de documenten voor je opmaken hebben we hier de originele handelsfactuur (met bovenstaande punten) en een machtiging voor directe vertegenwoordiging nodig. Download het blanco DVO-formulier HIER.

Je kunt de transportdocumenten via onderstaand formulier naar ons opsturen.

Ja, het is belangrijk dat je er zelf voor zorgt dat de zending klaar is voor vertrek. De Basic Freight adreslabels worden met de tweede bevestigingsmail meegezonden en kunnen vervolgens direct uitgeprint worden.

Let op: het is essentieel dat er Basic Freight adreslabels op de zending geplakt zijn. Wij kunnen de zending niet vervoeren als er andere labels op de zending geplakt zijn en de Basic labels ontbreken.

Wees er alert op dat dit document meerdere pagina's kan bevatten. Iedere pallet heeft z'n eigen code en heeft dus ook z'n eigen unieke code!
Voor het transport is het belangrijk dat de verpakking de goederen onder normale transportomstandigheden goed kan beschermen tegen schades.

Hoe u de zending het best kunt verpakken hangt af van het soort goederen en de kwetsbaarheid ervan. Een pallet met flessen wijn in dozen vereist bijvoorbeeld een andere verpakking dan een pallet met elektronische onderdelen.
Het is mogelijk je zending te verzekeren via Basic Freight! De minimumpremie van deze verzekering bedraagt € 30,- (excl. btw). Het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van het soort goederen dat je wilt verzenden en kan dus per zending verschillen.

Meer informatie over het verzekeren en het doorgeven van de juiste informatie vind je hier .
Wanneer de zending onverhoopt schade heeft opgelopen is het belangrijk dat je dit binnen 7 dagen meldt. Dit kan door het schademeldingsformulier te mailen naar fred@basicfreight.nl onder vermelding van ‘schadeclaim’. Wanneer wij het formulier ontvangen hebben nemen wij contact met je op om alles op een zo goed mogelijke manier op te lossen.

LET OP: als er bij het afleveren zichtbare schade wordt geconstateerd wordt opgemerkt is het essentieel dat dit ook schriftelijk wordt vermeld op het afleverbewijs (de POD) en dat er zowel door de chauffeur als door de ontvanger met een leesbare naam en datum wordt afgetekend.

Download HIER het schademeldingsformulier!
Als je een zending geboekt hebt, maar deze toch moet annuleren is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk aan ons laat weten. Wanneer wij al onderweg zijn zal er alsnog een deel in rekening gebracht worden.
Bij Basic Freight verzorgen we voordelig en betrouwbaar palletvervoer, waarvan de minimale looptijd is 2 werkdagen is. Als je een spoedzending hebt, en de pallets dus zo snel mogelijk op de plaatst van bestemming moeten zijn, verwijzen we je graag door naar CTS GROUP, ons moederbedrijf.